1.Jelentkezés a céghez, kezdés.
2.Leszámolás a cégtől.
3.Kérdezz-Felelek több részes videó.Fontos!
 

1.Jelentkezés a céghez, kezdés.

 
  • a: Amikor jelentkezel egy céghez, kérdezd meg, kapsz-e ruházatot. Munkaruha, biztonsági cipő, sisak, szemüveg, kesztyű, láthatósági mellény stb... A mellény és a cipő nélkül manapság aligha engednek be a legtöbb céghez. Abban az esetben vagy ad a cég, ahol rakodsz, vagy egyszerűen elküld, és gyere vissza ha van. Tehát az fontos!!
  • b: Hazajárás, szabadság, vezetési és pihenő idők betartása, büntetések, parkolási díjak. Ezeket mind meg kell kérdezned, mely esetben ki állja, fizeti.
  • c: Kellemetlenebb, de fontos kérdések. Lopás, autó sérülés, árukár, késedelem, stb... esetén ki fizet.
  • d: Pótkocsi cserénél, vagy autó felvételnél, ha sérülés van, kinek kell jelezni, kell-e dokumentálni.
  • e: Betanítás, útvonalak.
  • f:  Kamion átvétele. VIDEÓ!!!!!
  • g: A kamion tartozékai!
  • j: Tachográf


Nézzük sorba.

a: A mellény és a cipő nélkül manapság aligha engednek be a legtöbb céghez. Olyan esetben, ha nincs, akkor vagy ad a cég ahol rakodsz, vagy egyszerűen elküld, és gyere vissza ha van. Tehát ez fontos!! A déli országokban ritkábban, míg északabbra jóval szigorúbban, gyakrabban kérik. De mindent az országoknál ki fogok emelni. Érdemes jó biztonsági cipőt venni, mert könnyen meg van a baj. Elég egy rossz pillanat, rámész a lábadra az elektromos targoncával, és lehet 2-3 hétre ki is esel a munkából. Sokan német benzinkúton árult cipőt, félcipőt hordanak vagy klumpát hordanak. Melegítőben, papucsban, szandálban bemenni egy céghez, nem divat, sőt igazi keleti stílus. Ne akarj ilyen sofőr lenni.

b: Ezeket tudnod kell, mit miért vállalsz. A mai (2019) átlag fizetés nemzetközi szinten (Magyar cégnél), 500-600 ezer Ft nettó. Jobb cégeknél 600-tól felfelé. Én tapasztalt sofőrként akkor dolgoznék 500 ezer forintért, ha minden hétvégén a 45 órás pihenőt otthon tölteném, és helyben van a cég. 600 ezerért minden 2. hétvégén otthon, szintén helyben. Mindkét esetben kocsigazda rendszerben. Nehéz megtalálni a jó céget, de aki keres, talál. A túlvezetés benne van a pakliban, de ha az rendszeresen előfordul, hetente, akkor rossz helyen vagy.
Amikor azt kérdezed, hogy ki fizet, ha megbüntetnek, mindig az a válasz, hogy majd akkor megbeszéljük. Fontos, hogy amikor erre kérnek, akkor jegyezd fel, és akkor tisztázd le velük, hogy ők fizetik. Sms-ben ezt nem fogják leírni, így marad a szóban tett ígéret, nekem ezzel még gondom nem volt. Azt azért  hangsúlyozom, ma, nem divat túlvezetni, ok 1 hónapban 1-szer kéri, de akkor is mondani kell, csak most. Amint ez heti alkalommal előfordul, már pakolhatsz is, olyan cégeknek nem dolgozunk. Vannak az olcsó sofőrök, ők megcsinálják. A parkolást általában a cég fizeti, azért mondom így, mert van az őrzött parkoló, amit mindig a cég fizet, de oda akkor mész, ha mondják, avagy nem mondják, de te látod az árut, a környéket, és te mész. Utóbbi esetben lehet önköltség lesz, de jobb a nyugalom. Viszont, ha mondják, akkor menni kell, ha 12 órában is érsz oda, mert egy TV szállítmánynál aligha kell a vezetési idővel foglalkozni, a parkoló elérése a legfontosabb. Van a másik lehetőség, amikor fizetős parkoló van csak, pl. autohof németben, ami átlag 10 euró. Ez lekajálható és cége válogatja, heti 1, vagy havi kettőt ki szoktak fizetni. Ezt kérdezd meg, de van ahol egyet sem. 


c: Erről beszélni az elején lehet nem a legjobb, de akkor puhatold ki a kollégáknál. Például, ha ellopják a gázolajat. Elvinni rohadt egyszerű. A mikrobuszba beépített szivattyúval szokták, vagy épp a melletted parkoló kamionos szívja le, bármi megeshet. Nekem 9 év alatt 3-szor lopták el, 100-300-600 liter. A 600 liter, az a Lengyel határon, mellékúton esett meg. Kezdéskor erről nem igen célszerű a céget kérdezni, hisz logikus, ha azt mondja persze tesó mi fizetjük, nem vagy te biztonsági őr, akkor az összes inkorrekt sofőr lopná. És itt hangsúlyozom, ne lopj, ne csalj! Nem célravezető, de ha tőled akarnak 1 eurót is levonni, már lehet is csomagolni. Én azt vallom, attól a 100 litertől nem leszek beljebb, engem fizessenek meg! Én nem alamizsnából, plusz pénzekből akarok megélni, hanem abból, hogy tisztességesen megfizetik a munkám!
Fontos viszont tisztázni, mi van, ha sérülés keletkezik az kamionban, vagy épp az áruban, netán elkésel, elalszol. Van-e bármi következménye. Külföldi cégnél, inkább kirúgnak , de nem vonnak le. Külföldi cég, egy esetben von le, ha szándékos az elkövetés. Itt felhívom a figyelmed, ha a cég nem kéri, de te, például 90 km/órával haladsz főútvonalon, azaz 60 km/óra helyett, és balesetet szenvedsz, ez kimeríti a szándékosság fogalmát. Akkor ott is elővesznek, akár árukár, akár autókár esetén.

d: Manapság egyre ritkább az állandó szerelvény. Sajnos. Így, ha átveszel egy pótkocsit, lehet este, lehet reggel, nagyon fáradtan, a kedves kolléga lezúzta, de egy inkorrekt gyökér és nem mondja, te későn veszed észre, lehet kevesebbed van egy lámpa búra árával. Én azt vallom, ha elkövettem, jelzem, vállalom a felelősséget, de tudd, sok, de nagyon sok a gyökér. Nagy a pofája, ha osztani kell az eszet, de ha vállalni kell a felelősséget...Ezt majd kitapasztalod, de jól nézd át, ha ilyen helyen dolgozol. Ha gond van, ne csak felírd és küld el sms-ben. Fontos, ne szóban, mert ennek legyen nyoma, hanem fotózd is le és készíts egy videót. Akár van egy árukár, azt is. Amikor gondod van ezekkel, legjobb, ha feljegyzed valahová. Ilyeneket előszeretettel kérdeznek majd 1 esetleg 2 hónap elteltével, hogy te voltál Párizsban január 5-én, tudod hiányzott 1 doboz... ha nincs meg, hogy mi is történt, akkor levonjuk. Persze ki a fene emlékszik mindenre, de ekkor előveszed a noteszt, és tudod is miről van szó, kinek szóltál, stb...vagy ugyanez ha sérült a kamion, pótkocsi stb...Továbbá, amikor kapsz egy pótkocsit, a gumikat is nézd át, sérült-e, jó-e még, mert egy rendőri ellenőrzés alatt ez kiderül, joggal verik rád, hisz te látod nem a góré. Én rakodásonként a szegeket is figyelem, ha van a kerékben, kiveszem.

e: Fontos , hogy kezdőként nem szabad nagyképűen hozzáállni  a "szakmához". Ugyanis az ember örökké tanul. Eleinte naponta, később lehet csak havonta, de a legjobbak is tanulnak mindig valami újat. Ezért mindig kérdezz, ne szégyellj kérdezni. Egy idő után pedig tudod, kinek a szavára lehet adni. Kezdőként a cégnél én legalább 1 hónap segítséget kérnék, ahogy egykor is kértem, azaz 4 kézben(2 sofőr) mentem. Itt lehetőleg ne a hétvégi italozásról, meg csajokról, fene tudja miről menjen a duma, hanem kérdezz, tanulj. Mert amikor ott leszel, hogy megkapod az első fuvart, az első bejelentkezés, az első defekt, akkor jössz rá, basszus, nem is olyan egyszerű. Már az elején tervezd te az útvonalat, mond el miért azt választottad. Tudd megmagyarázni a miérteket!  Te állj a rámpára, még ha 1 óra is, te jelentkezz be, a fő sofőr csak legyen melletted. Ha te nézed őt, azzal nem vagy előrébb. Az oktatásra is születni kell. A cégek szoktak adni útvonal tervezetet, ha nem megy. Ugyanis attól, hogy beütöd a navigációba az közel sem jelenti azt, hogy jó. Lehet az 3,5t-s út amit néztél, de lehet, hogy az autópályát kell kerülnöd, vagy épp levágni, stb... Vannak általános nemzetközi tranzit útvonalak, azokat idővel megismered. Leírok majd párat az országoknál. Ezek azért fontosak, mert, ha te nem kérdezed, ők nem mondják, már le is fogják vonni(ma egyre ritkább a levonás, mert félnek, hogy elmegy a sofőr). Eleinte kérdezni kérdezni mindent, mert belefutsz a késbe. Egyébként a nagy cégeknél divat a levonás, kicsiknél inkább rád szólnak, meg jobban odafigyelnek rád.

f: Akár csak a pótkocsinál, itt is fontos, hogy mindent leellenőrizz. Van-e sérülés, kívül-belül. Megvannak-e a szárszámok, ha nincs, akkor szólj, mert, ha emiatt nem tudsz majd egy defektet kijavítani, rád verhetik. Legyenek rendben a kocsi papírjai, ez nagyon fontos, ha lejár a műszaki, ugyan figyeli a cég, de ha nem, neked kell szólni. Büntetés a tiéd. Különféle engedélyek legyenek meg, ha nincs , te fizetsz. Betanításnál ezt is kérd, hogy magyarázzák el. Ha koszos az autó, jelezd, nem állatok vagyunk, hogy más szarában aludjunk, mert bizony nagyon sok az igénytelen disznó. Ugyanaz, ha  állandóan autót cseréltetnek, és mindig rossz a kamion, ismét lehet csomagolni, mert ennyire érdekli a górét, az ő kamionja, követelje meg a tisztaságot. A tisztaság egy fontos dolog, én MINDIG, ha koszos autót kaptam, elmondtam, kitakarítom ennyiért, és most, nem holnap, mert addig bele sem pakolok. Nálam van általában egy takarítógép, főleg ha új helyre megyek, így meg van hamar a teljes takarítás. Maximum az elsőt ingyen,  a többit én 50-100 euróért szoktam takarítani. Volt, hogy beültem a kocsiba, de nem vettem át. Nincs apelláta.

 

g: Ez is rendkívül fontos, ismét a te felelősséged, ha nincs meg valami. Kérdezd meg, miből mennyinek kell lenni. Spanifer, általában 15-18 db. Ha nincs, vagy kevés, vagy épp a rakodó cégnek nem jó amid van, általában adnak, aztán számlázzák a cégednek, ekkor tisztázd mi a baj, miért nem fogadták el a tiéd. Ha szakadt, rojtos, sérült a spanifer, azt sem a rendőr, de sok német cég sem fogadja el, ezért ha ilyen, azt a cégednek időben jelezd, és cseréltesd ki. Élvédő lehet papír, műanyag, fém. Ha 15 spanifered van, akkor egyértelműen 30 élvédő kell. A csúszásgátló gumit sok cég kéri, általában adnak, ha nincs. A pótkocsi tartozéka még, de nem mindegyiken van a végelzáró léc. Az azért kell, mert szabály szerint az utolsó raklap mögé kell, ha ez nincs akkor az utolsót LE KELL KÖTNÖD! Jó ha van a kamionban legalább 1 tartalék levegőkábel, 1 tömítés a kutyafejhez, Izzókészlet, szerszámok, emelő, elakadásjelző háromszög. Ide kattintva megnézheted a spaniferről és egyéb kiegészítőkről készült betanító videót!

j: NAGYON FONTOS! Amikor szabadságon voltál, akár egy hétvégét is, és a kártyád nincs a kamionban, azaz nem tudod bizonyítani hol voltál, akkor SZABADSÁGOS PAPÍR KELL!! Ha van szabadságos papírod, akkor is a kártya berakása után, be kell adnod, azaz vissza kell írnod a pihenődet.

 

2.Leszámolás, avagy a szabályos felmondás.

Nagyon fontos, hogy legyen mindenről papírod, hisz ezekkel tudsz bizonyítani. A kimondott szavak, ígéretek semmit sem érnek.
 
1.Felmondási idő. Általában 30 nap, de a ledolgozott időtől is függ. Ha nem dolgozod le a szerződésben foglalt időt, már esélyt is adtál arra a munkáltatónak, hogy ne fizessen ki. Fontos, a felmondás, nem szóba történik, hanem írásban. 2 példányban, amiből 1 a tiéd.  A főnököd aláírási dátumától számít a felmondási idő, és nem attól, amit te gondolsz. A te és az ő aláírásánál is legyen dátum, bélyegző.
 
2. A kamiont magam részéről minden esetben kitakarítva, teletankolva adom át. Átvételről legyen elismervény, dátummal, azaz hogy a vontató  sérülésmentes, a tank tele van. A tartozékok hiánytalanul megvannak. Ez főleg nagy cégeknél divat, de nyugaton egyáltalán nem. Szóval ne csodálkozz, ha azt mondják tedd le a kamiont és mehetsz.
 
3.Bármilyen felvett egyéb eszközt pl. ADR táska legyen leadva és papír legyen róla.
 
4.Ha külföldi cégnek dolgozol, és aláírsz valamit, de nem beszéled a nyelvet, írd oda, annak tudatában írod alá, hogy nem beszéled a nyelvet, így nem vagy vele tisztában. Lényegében nem írtad alá. Fontos, ezt főleg akkor tedd meg, ha haragban válsz el a cégedtől, és feltételezed, hogy ki akarnak babrálni veled. A munkaszerződésben nem szoktak olyat írni, ami miatt okod lenne ilyet tenni.
 
5.Amikor végeztél, kérj egy nyilatkozatot, hogy a cégnek nincs veled szemben semmilyen követelése, a felmondásod szabályszerűen történt, levonás nem lesz a cég részéről. Ha a kulcsot bedobod az irodába, fizetésre ne számíts. Haraggal nem jó elválni, de sajnos ez sem ritka:(
 

3.Kérdezz-Felelek videó!

Videótartalom ITT!!!! Van ami már nem aktuális, így ezt vedd figyelembe, nem mai videók.